مجسمه سرنگون می‌شود

مجسمه سرنگون می‌شود
| ۱۵ آبان ۱۳۹۹

فعالیت‌ها و مبارزات پیگیر حجت الاسلام حیدری و حضور همه جانبه مردم به‌خصوص جوانان در تظاهرات و مبارزات ضد رژیم، باعث شد که مردم نهاوند برای اولین بار در ایران، مجسمه شاه را قبل از فرار او به خارج از کشور سرنگون کنند.

روز 13 آبان 1357 که سالگرد تبعید امام خمینی (ره) بود، روحانیان در گوشه و کنار شهرستان نهاوند به موضوع انقلاب اسلامی و تبعید حضرت امام (ره) پرداخته و موضوع سخت‌گیری‌های دولت عراق تحت فشار حکومت شاه و هجرت اجباری ایشان به فرانسه را برای مردم روشن ساختند. فردای آن روز یکشنبه 14 آبان 1357 بعد از ظهر و پس از تعطیلی مدارس حجت اسلام شیخ طاهر احمدوند که ساکن برزول بود، سخنرانی مختصر اما آتشینی در مسجد جوانان انجام داد و تعداد زیادی از اقشار مختلف به ویژه جوانان که در این مراسم حضور داشتند به خیابان ریخته و شروع به راهپیمایی و تظاهرات کرده و به سمت خیابان اصلی حرکت کردند، به نظر می‌رسد مردم قصد داشتند به سوی منزل شهید حیدری حرکت کنند که در میانه راه، به میدان مجسمه [ابوذر فعلی] رسیده و با مشاهده مجسمه شاه که با تفخر برافراشته بود، عصبانی‌تر شده و با چوب و سنگ به مجسمه حمله کردند اما مجسمه تکان نخورد. از چند وقت پیش که مردم قصد پایین کشیدن مجسمه را داشتند، دور میدان را سیم خاردار کشیده و یک کیوسک نگهبانی آنجا نصب شده بود، کیوسک روی دستها به هوا رفته و روی سیم‌های خاردار پرتاب شد. یکی دو نفر از روی کیوسک، که مثل پل شده بود، عبور کرده و از پایه مجسمه بالا کشیدند. جهت تعمیر و ساخت بانک ملی، مقداری تیرآهن آن اطراف بود، جوانان نهاوندی با تیرآهن به مجسمه حمله کرده و پس از شکستن پاهایش، آنرا پائین کشیدند. مجسمه تکه تکه شده و هر عده‌ای بخشی از آنرا با خود به گوشه‌ای از شهر می‌بردند و به تمسخرش می‌پرداختند.

مأموران رژیم نیز که از این اقدام غیر منتظره غافلگیر شده بودند، با تمام توان و با دعوت از نیروهای کمکی از سایر استان‌ها به سرکوبی مردم پرداخته و دیوانه‌وار به مردم حمله کردند. با راه انداختن دسته‌های چماق به دست در مبادی ورودی و خروجی شهر، مردم را دستگیر و آنان را مجبور به گفتن جاوید شاه و ناسزا به شیخ حیدری کردند.

منبع: کتاب در حال انتشار تاریخ شفاهی زندگی شهید حیدری
گروه رسانه‌ای عقیق

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

:تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۹

:زمان ۱۱:۴۵

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ