سند راهبردی، چراغ راهنمای مدیران اجرایی است

سند راهبردی، چراغ راهنمای مدیران اجرایی  است
| ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

در راستای اجرایی شدن سند راهبردی و توسعه شهرستان نهاوند که مورد تاکید استاندار همدان است،  نشست تخصصی حوزه جهاد کشاورزی و امور آب با حضور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای و معاونت های آب و خاک و واحد گلخانه ای جهاد کشاورزی استان همدان در فرمانداری نهاوند برگزار شد.

به گزارش عقیق زرین، فرماندار نهاوند گفت: این سند راهبردی در واقع چراغ راهنمای مسیر ما در حوزه اجرائیات شهرستان است.

مراد ناصری ضمن تبریک ماه مغفرت الهی، ماه مبارک رمضان افزود: سند راهبردی توسعه شهرستان سندی است که آقای استاندار با صرف وقت و نظرات کارشناسی شده به حق گام بلندی در جهت پیشرفت استان برداشته اند و این مهم طی یکی دو هفته اخیر با امضای مهندس شاهرخی مدیریت عالی استان به شهرستان ابلاغ شد. یکی از پایه های صنعت بحث توسعه کشاورزی است، چه در بحث اشتغال و چه در بخش ها و حوزه های مختلف به همین خاطر در راستای اهداف و توسعه برنامه های شهرستان امروز این جلسه را ترتیب اثر دادیم.

وی ادامه داد: این فرصت و ظرفیت بزرگی است که باید با تمام توان و به نحو احسن از آن در جهت پیشرفت و توسعه شهرستان استفاده ببریم. 

ناصری گفت: ماموریت جهاد کشاورزی در سند توسعه راهبردی ۲ موضوع و دستور کار می باشد.

۱_توسعه طرح های گلخانه ای و مدیریت آب که بدترین نوع ( آبیاری غرقابی است) بر اساس سند توسعه باید تا پایان ۹۸ حدقل ۲۰ هکتار زیر کشت گلخانه ای برود.

۲_ رفع مشکل کنتورهای هوشمند برای راه اندازی سیستم های آبیاری تحت فشار

وی افزود: هدف گذاری در جهت بهینه سازی مصرف آب در حوزه کشاورزی باید به گونه‌ای باشد که به امنیت غذایی، معیشت کشاورزان و نیز اشتغال آنها لطمه وارد نشود که لازم است با در نظر داشتن این موضوعات به نحوی الگوی کشت و روش‌های مختلف آبیاری موجود در کشاورزی اصلاح شود تا از این طریق بتوان مصرف آب را در این حوزه کاهش داد.

 ناصری هدفمند کردن الگوی سطح کشت به خاطر ضرورت کاهش مصرف آب در کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و افزود: این هدفمندی باید به گونه‌ای باشد که به تولید و راندمان کشاورزی نه تنها لطمه نزد بلکه تاثیرات خود را در افزایش بازدهی، تقویت امنیت غذایی، معیشت و اشتغال کشاورزان نشان دهد.

فرماندار نهاوند ادامه داد: توسعه طرح های گلخانه ای و مدیریت اجرای آبیاری و استفاده از شیوه های نوین آبیاری بر اساس سند توسعه باید حداقل به ۲۰ هکتار زیر کشت گلخانه ای برسد. 

وی گفت: ۱۴ هکتار زمین در تملک جهادکشاورزی داریم که با مشکل آب مواجه بود ولی درنشست امروز امور آب استان موافقت لازم جهت حل آن را اعلام نمود. همچنین وی به رفع مشکل کنتورهای هوشمند برای راه اندازی سیستم های  آبیاری تحت فشار تاکید کرد.

ناصری خاطرنشان کرد:  نشست امروز به این منظور بود که ماموریت و وظیفه ای که در بحث سند راهبردی بر عهده ماست انجام شود. 

وی علت اصلی تشکیل جلسه و دعوت از مدیران کل و معاونین مربوطه را اینطور بیان کرد: در بحث توسعه گلخانه ها جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که امور آب همکاری لازم را ندارد، ولی در جلسه امروز مدیریت امور آب منطقه ای استان اعلام آمادگی کامل خود را جهت حل مشکلات این حوزه بیان نمود که جای تقدیر و تشکر ویژه دارد. 

 ناصری در خاتمه بیان کرد: امیدواریم دو مأموریت در بحث حوزه کشاورزی تعریف شده در سند راهبردی توسعه شهرستان به خوبی انجام شود و به نتیجه دلخواه برسیم، البته که با همراهی و همدلی مسئولین استان و شهرستان این امر میسر خواهد شد.

در ادامه روح الله سلگی، بخشدار خزل مهم ترین مسایل بخش خزل در اجرای این سند را چنین عنوان کرد:

۱-پیگیری یکپارچه سازی روستاهای لیلی یادگار و عبدالملکی

۲- احیاء و مرمت انهار و بندهای انحرافی

۳- تعیین حریم و بستر رودخانه ها و کانال های آبرسانی

۴- حل مشکل کشاورزان در خصوص کنتور هوشمند

بخشدار گیان گفت: کشاورزان و صیفی کاران گیان برای کشت خیار و گوجه به جنوب کشور میروند، برای رفع این معضل باید در خود گیان یک شهرک گلخانه ای ایجاد کرد.

هاشم جهانگیری افزود : بیشترین تولید گوشت و کشت صیفی جات را داریم اما شهرک گلخانه ای نداریم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خواننده عزیز شما هم می توانید مطالب دلخواه خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان در پایگاه خبری تحلیلی عقیق زرین درج شود. درج مطلب

جدیدترین مطالب ادامه

نیازمندی‌ها
تبلیغات خود را سفارش دهید سفارش تبلیغ